Friday, 30 September 2016

BAB 9 SIKAP TERHADAP PENTAKSIRAN

BAB 9 SIKAP TERHADAP PENTAKSIRAN9.1 Jenis-jenis Pentaksiran

MAKSUD PENTAKSIRAN
Proses pengumpulan data dengan tujuan untuk mengenalpasti dan mengesan masalah pelajar serta untuk membuat keputusan.

Proses untuk mendapatkan gambaran tentang prestasi pembelajaran seseorang pelajar dalam sesuatu subjek atau aktiviti pembelajaran. Aktiviti pentaksiran dijalankan secara berterusan.

TUJUAN PENTAKSIRAN
·         Mendapatkan gambaran tentang prestasi seseorang pelajar dalam pembelajaran
·         Menilai aktiviti yang dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran yang tersusun dan sistematik bersesuaian dengan tahap keupayaan murid
·         Memperbaiki pengajaran dan pembelajaran
·         Mengesan jenis-jenis masalah pembelajaran yang dihadapi pelajar

JENIS- JENIS PENTAKSIRAN

  Pentaksiran Autentik
—  Pentaksiran Hasil Pembelajaran
 —  Pentasiran

Performed Based PENTAKSIRAN  AUTENTIK Pentaksiran autentik bererti mengevaluasi pengetahuan atau keahlian pelajar dalam konteks yang mendekati dunia sebenar atau kehidupan nyata sedekat mungkin.

Image result for GRED IPG

Ciri- ciri pentaksiran autentik Menilai pemahaman melalui penampilan tugasan yang  dilaksanakan.

b) Indikator profisensi melalui aktiviti melakukannya.
c) Subjek menganalisis, mensintesis dan mengaplikasi.
d) Subjek membina maksud yang tersirat.
e) Berpusatkan kanak-kanak.


 CONTOH- CONTOH PENTAKSIRAN AUTENTIK

 -Persembahan tarian
 -Mempersembahkan karya tulis asli kepada rakan- rakan sebaya
 -Mendemostrasikan hasil karya dalam pameran seperti Science fair (pameran Sains) atau Art show   (   pertunjukan Seni)
 - Menunjukkan keterampilan yang dimiliki dalam bentuk pengumpulan portfolio KEBAIKAN KEPADA PELAJAR dapat mengungkapkan secara total seberapa baik pemahaman akademik mereka. Menghubungkan pembelajaran dengan pengalaman mereka sendiri, dunia mereka dan masyarakat luas. Mengungkapkan dan memperkuatkan penguasaan kompetensi mereka. Menangani teknologi dan berfikir sistematik. KEBAIKAN KEPADA GURU Menjadi indikator yang komprehensif mengenai kemampuanpelajar dan seberapa efektif kaedah yang diberikan kepada murid yang dijalankan

9.2 Persediaan untuk Pentaksiran
Image result for PREPARATIONImage result for preparation poster
  • Peperiksaan- akhir setiap semester
  • Tugasan Kerja kursus dalam semester iaitu antara 2 hingga 6 minggu mengikut jenis kursus
  • Pratikum
  • Bina Insan Guru
  • Aktiviti Kokurikulum
  • Intership


Tugasan individu dan berkumpulan
Image result for INDIVIDU

dijalankan dalam bentuk tugasan individu dan berkumpulan bergantung kepada objektif penilaian kerja kursus subjek. Penilaian dilakukan dalam 3 aspek

  • Penulisan esei
  • persembahan
  • penulisan refleksi.
INTEGRITI PELAJAR
Intergriti pelajar amat penting ketika melaksanakan tugasan kerja kursus. Idea yang dipersembahkan perlulah tulen dan merupakan karya tersendiri yang asli.



1 comment: