Kemahiran ini untuk keupayaan dan kebolehan pelajar untuk menganalisis dan mentafsir bahan yang dibaca dan didengari. Hal ini supaya bahan tersebut boleh digunakan untuk menghasilkan penulisan yang diperlukan mengikut kehendak soalan tugasan kerja kursus.
Tujuannya supaya bahan berkenaan boleh digunakan untuk menghasilkan penulisan yang diperlukan mengikut kehendak soalan tugasan. Terdapat pelbagai maklumat yang perlu dianalisis iaitu maklumat berbentuk kuantitatif dan kualitatif. Maklumat kuantitatif berbentuk nombor manakala kualitatif berbentuk teks, lakaran, rajah, foto dan sebagainya.
Maklumat dalam bentuk data bernombor boleh dianalisis dengan menggunakan pelbagai kaedah seperti jadual, graf, frekuensi dan peratus. Tujuannya supaya data- data berkenaan dapat diterangkan dengan jelas. Antara beberapa contoh maklumat dalam bentuk data bernombor ialah jadual. Jadual merupakan cara yang paling kemas untuk mempersembahkan maklumat bernombor. Graf diperlukan untuk menganalisis data berbentuk nombor. Tujuannnya adalah supaya data-data yang diperoleh dapat dianalisiskan kepada bentuk yang lebih mudah difahami. Pemilihan jenis graf bergantung kepada keperluan dan persoalan kajian.
Secara ringkasnya, tujuan adalah untuk
- Menganalisis maklumat bertujuan untuk meningkatkan pemahaman
- Menjelaskan idea tentang maklumat yang ditemui
Definisinya pula boleh dirumuskan sebagai,
- Pemikiran kritis melibatkan penggunaan operasi
- Kemahiran berfikir asas untuk menganalisis sesuatu hujah supaya hujah itu dapat ditafsir dan
difahami dengan jelas.
- Analisis hujah perlu dibuat dengan terperinci, objektif, dan gigih
Dua cara untuk membuat tafsiran ke atas bahan atau maklumat iaitu maklumat dalam bentuk tkes, gambar, lakaran, foto, grafik dan sebagainya. Mentafsir teks adalah memberikan penerangan tentang pola ata perhubungan berdasarkan maklumat yang dibaca atau memperihal secara bermakna maklumat yang tersurat dan mencari maksud yang tersirat. Manakala mentafsir foto, gambar, grafik atau lakaran ialah mencatatkan cirri-ciri yang diperlukan menggunakan senarai semak yang disediakan. Tafsiran dilakukan mengikut pengalaman, ilmu pengetahuan dan kemahiran yang ada dalam diri pentafsir. Tafsiran berbeza mengikut pantafsir kerana mereka mempunyai pengalaman, ilmu pengetahuan dan kemahiran yang berbeza. Selain itu, tafsiran juga berbeza kerana setiap pentafsir mempunyai pandangan, nilai dan prinsip yang berbeza. Tafsiran juga berbeza mengikut keperluan dan kehendak pentafsir.
Tekan link di bawah untuk maklumat lanjut:
http://documents.tips/documents/kemahiran-memproses-maklumat-5593b649192c5.html
KEMAHIRAN MENGANALISIS SECARA KRITIS
- Menganalisis Idea
- Menganalisis Hujah
(A) Menganalisis Idea
- Menganalisis sesuatu perkara atau idea dengan cara:
- Menjelas
- Membanding dan membeza
- Meneliti perhubungan bahagian keseluruhan
- Membuat urutan
(B) Menganalisis Hujah
- Mengenal pasti unsur-unsur yang digunakan dalam pemikiran apabila seseorang mengkomunikasikan idea.
- Mencari sebab dan kesimpulan
- Mengusul periksa andaian
- Membuat urutan
- Mengatur perkara-perkara mengikut satu susunan berdasarkan criteria yang bermakna.
- Perkara yang dikaji pula boleh merupakan sesuatu objek, organism, idea, atau institusi.
Jenis-jenis urutan
- Urutan abjad - cth : Senarai nama
- Urutan masa - cth : Kesultanan Melaka
- Analisis operasi - cth : Prosedur membuat kerja kursus berportfolio
- Rangkaian sebab - cth : Kepupusan Dinosaur
- Kitar - cth : Kitar Oksigen
- Pangkatan - cth : Rancangan kerja mengikut keutamaan
No comments:
Post a Comment