BAB 2 Pengurusan Pembelajaran
Pengenalan
Menurut perspektif Islam, pengurusan ditakrifkan sebagai
satu proses melakukan kerja dan menyempurnakan kerja melalui fungsi-fungsi
pengurusan secara fitrah. Pengurusan juga melibatkan kerjasama dengan orang
lain dalam usaha mencapai objektif kerja secara berkesan dan menggunakan
sumber-sumber organisasi dengan cekap dalam persekitaran yang dinamik dan
sentiasa berubah-ubah bagi mencapai objektif organisasi demi mencapai
kesempurnaan.
Menurut Mary Parker Follet (1995), beliau mentakrifkan pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja melalui dan
bersama orang lain di dalam suatu kumpulan yang sengaja diadakan. Pembelajaran pula adalah perubahan yang berlaku dalam
perlakuan pelajar yang dididik hasil daripada penglibatannya dalam suatu
pengalaman pendidikan (Bower dan Hilgard,1981).
Sebenarnya, pembelajaran
merupakan perubahan tingkah laku secara kekal. Pembelajaran mesti diterjemahkan
kepada tingkah laku yang boleh diperlihatkan. Pembelajaran juga merujuk kepada
perubahan dalam tingkah laku subjek atau tingkah laku berpotensi dalam suatu
situasi yang diwujudkan oleh pengalaman-pengalaman berulang subjek dalam
sesuatu situasi. Dalam menguruskan pembelajaran, terdapat beberapa elemen yang
perlu difahami dan diteliti untuk membolehkan kita menguruskan pembelajaran
dengan berkesan.
Penetapan Matlamat dan Akademik
|
No comments:
Post a Comment