Thursday, 29 September 2016

BAB 4 Teknik Membaca

BAB 4 Teknik Membaca


Membaca adalah proses berfikir yang melibatkan pemikiran perkara tersurat, tersirat, menghubung kaitkan idea, menyoal, dan bertindak balas dengan memberi idea dan mengaplikasi maklumat baru ke dalam situasi baru. Di peringkat pengajian tinggi, bahan bacaan merangkumi buku, jurnal, makalah, nota kuliah, potongan surat khabar, tesis, dan bahan-bahan rencana yang berkaitan. Keberkesanan dalam pembacaan adalah amat penting dan perlu ditekankan oleh oleh para pelajar ketika membaca.

Pembacaan Cepat Speed Reading
  • Kaedah membaca tanpa memerhatikan setiap perkataan dengan teliti.
  • Membaca suatu artikel secara sistematik, dari mula hingga tuntas tanpa berhenti.
  • Purata kelajuan orang yang berpendidikan sekolah tinggi adalah sekitar 300 kata per minit.

TUJUAN
  • Digunakan untuk mencari maklumat daripada sesuatu sumber dengan efektif dan pantas.
  • Mendapat idea pusat daripada sesuatu artikel.
  • Mengenalpasti isi-isi tertentu dengan cepat dan secara keseluruhan.

MANFAAT
  • Mempertingkatkan kepantasan untuk membaca buku.
  • Menjimatkan masa dan tenaga.
  • Dalam waktu yang singkat dapat menelusuri bahan bacaan.
  • Membuat pilihan bahan bacaan yang perlu dibaca seterusnya.
  • Sesuai untuk digunakan semasa ulangkaji.

SKIMMING
  • Teknik bacaan pantas sementara.
  • Membaca dengan menggunakan pergerakan mata yang cepat.
  • Melompat dari satu bahagian ke bahagian yang lain dalam muka surat yang sama.
  • Melompat dari satu muka surat ke muka surat yang lain.
  • Hanya kepantasan dititik beratkan.
  • Membaca Tajuk, Tajuk Kecil, Simbol, Huruf-huruf dihitamkan, dan sebagainya. 
SCANNING
  • Teknik untuk membaca sesuatu maklumat atau fakta khusus dengan pantas.
  • Membaca dengan lebih cepat, mudah dan optimum.
  • Bermula dengan membaca indeks dan isi kandungan, kerana bacaan tersebut akan memudahkan mencapai arah matlamat.
  • Mencari maklumat yang mudah yang tidak melibatkan idea yang rumit.
  • Mencari maklumat yang memerlukan huraian yang panjang sahaja semasa memerlukan.

Pembacaan Perlahan Slow Reading

  • Berfikiran kritis semasa berhadapan dengan maklumat yang anda baca.
  • Berkemampuan untuk melakukan sesuatu penilaian terhadap bahan yang telah dibaca.
  • Berkemampuan untuk mengikut logik dan pengolahan sesuatu bahan.

TUJUAN
-Meneroka tentang sesuatu perkara yang dibaca dengan mendalam.
-Menganalisis istilah-istilah, sintaks dan pengolahan isi kandungan.
-Menilai dan menganalisis penulisan.

MANFAAT
  • Lebih memahamai bahan bacaan.
  • Mudah untuk mengingati isi-isi penting.

SQ3R
-Survey   (Teroka)
-Question   (Tanya)
-Read   (Baca)
-Recite   (Sebut)
-Review   (Ulang)

KWLH

-Know   (Perlu Diketahui)
-Want   (Hendak Diketahui)
-Learn   (Telah Dipelajari)
-How   (Cara untuk Belajar)

No comments:

Post a Comment