Bab 3 : Kemahiran Perolehan dan Pengurusan Maklumat
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran masa kini, guru dan
pelajar digalakkan menggunakan kaedah berpusatkan pelajar. Untuk menarik minat pelajar, sumber, bahan dan aktiviti telah menjadi fokus
utama dalam pengajaran dan pembelajaran sejak ia dilaksanakan dalam tahun 1982.
Dengan perubahan ini, kurikulum latihan perguruan di institut perguruan telah
diubahsuai untuk melatih bakal guru yang bukan sahaja mempunyai pengetahuan isi
kandungan yang tinggi malah dapat menguasai kemahiran pedagogi dalam
melaksanakan pengajaran yang berpusatkan sumber, bahan, pelajar dan aktiviti.
Amalan pengajaran
pensyarah dan pembelajaran pelajar di bilik kuliah banyak dipengaruhi oleh
faktor seperti kelengkapan sumber dan bahan pengajaran, saiz kelas dan faktor
masa. Kajian menunjukkan bahawa sekolah-sekolah bestari yang diwujudkan dan
dilengkapi dengan pelbagai sumber pelajaran serta bahan bantu mengajar yang
merangkumi pelbagai media telah digunakan dengan jayanya oleh guru di sekolah
berkenaan. Sumber yang digunakan didapati telah memberikan kesan kepada
pencapaian pembelajaran seseorang pelajar.
Oleh itu, sebagai
pelajar di IPG kita harus menguasai kemahiran memilih dan mengoptimumkan
penggunaan sumber untuk mencapai dengan jayanya objektif pembelajaran yang
telah dirancang. Kita perlu bersedia menghadapi cabaran-cabaran dan
perubahan-perubahan yang dijangkakan dari segi amalan pengurusan pembelajaran
di bilik darjah, khususnya dalam menguasai kemahiran menggunakan sumber
pembelajaran dengan berkesan dan juga perubahan 'mindset' tentang kepentingan
dan peranan sumber dalam pengajaran dan pembelajaran.
Pencarian Sumber Maklumat
Maklumat diperoleh daripada pelbagai sumber iaitu :
No comments:
Post a Comment