Thursday, 29 September 2016

Bab 3 : Kemahiran Perolehan dan Pengurusan Maklumat

Bab 3 : Kemahiran Perolehan dan Pengurusan Maklumat

Image result for pencarian sumber maklumat
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran masa kini, guru dan pelajar digalakkan menggunakan kaedah berpusatkan pelajar. Untuk menarik minat pelajar, sumber, bahan dan aktiviti telah menjadi fokus utama dalam pengajaran dan pembelajaran sejak ia dilaksanakan dalam tahun 1982. Dengan perubahan ini, kurikulum latihan perguruan di institut perguruan telah diubahsuai untuk melatih bakal guru yang bukan sahaja mempunyai pengetahuan isi kandungan yang tinggi malah dapat menguasai kemahiran pedagogi dalam melaksanakan pengajaran yang berpusatkan sumber, bahan, pelajar dan aktiviti.
     Amalan pengajaran pensyarah dan pembelajaran pelajar di bilik kuliah banyak dipengaruhi oleh faktor seperti kelengkapan sumber dan bahan pengajaran, saiz kelas dan faktor masa. Kajian menunjukkan bahawa sekolah-sekolah bestari yang diwujudkan dan dilengkapi dengan pelbagai sumber pelajaran serta bahan bantu mengajar yang merangkumi pelbagai media telah digunakan dengan jayanya oleh guru di sekolah berkenaan. Sumber yang digunakan didapati telah memberikan kesan kepada pencapaian pembelajaran seseorang pelajar.


     Oleh itu, sebagai pelajar di IPG kita harus menguasai kemahiran memilih dan mengoptimumkan penggunaan sumber untuk mencapai dengan jayanya objektif pembelajaran yang telah dirancang. Kita perlu bersedia menghadapi cabaran-cabaran dan perubahan-perubahan yang dijangkakan dari segi amalan pengurusan pembelajaran di bilik darjah, khususnya dalam menguasai kemahiran menggunakan sumber pembelajaran dengan berkesan dan juga perubahan 'mindset' tentang kepentingan dan peranan sumber dalam pengajaran dan pembelajaran.

Pencarian Sumber Maklumat
Maklumat diperoleh daripada pelbagai sumber iaitu :
(a) Sumber manusia
-guru, pakar bidang, pegawai sumber, orang awam, orang yang terlibat, ahli politik. Kebanyakan maklumat diperoleh melalui temu bual yang dilakukan ke atas individu berkenaan.
(b) Media elektronik
-audio visual (radio, televisyen, video); komputer (CD, VCD, Youtube dan facebook melalui pengunaan internet). Kebanyakan maklumat diperoleh daripada perpustakaan dan pusat sumber.
(c) Media bercetak
-bahan bertulis (buku, majalah, jurnal, artikel, laporan, memo, surat, kamus, surat khabar, laporan dan sebagainya).
(d) Media tiga dimensi
-model, boneka, diorama, terrarium, dan akuarium. Kebanyakan maklumat media tiga dimensi diperoleh di dalam muzium. 



Image result for pengajaran

No comments:

Post a Comment