Menurut Kamus Dewan (2015), kemahiran merupakan dan ditakrifkan sebagai kecekapan atau kepandaian. Belajar pula diertikan sebagai memperoleh ilmu pengetahuan dan kemahiran. Belajar juga adalah merupakan satu proses yang melibatkan seseorang itu memproses maklumat yang diperolehi dan mengaplikasikannya kepada perubahan atau peningkatan pengetahuan, kebolehan dan kemahiran. Kemahiran belajar melibatkan kemahiran berfikir, kemahiran mentafsir dan menilai, kemahiran teknologi maklumat dan kemahiran pemudahcara.
KEPENTINGAN KEMAHIRAN BELAJAR
Kepentingan kemahiran belajar ini dapat memberi banyak manfaat. Antara contohnya telah termasuklah:
1. Membantu pelajar memperolehi kemahiran membuat rujukan
kepada pelbagai sumber media.
2. Melatih individu menghadapi cabaran pembelajaran dan
seterusnya bermotivasi menghayati pembelajaran sepanjang hayat.
3. Melatih dan membantu pelajar supaya dapat menguruskan
masa dengan sebaiknya.
1.2 Persekitaran Pembelajaran Di Institut Pendidikan Guru
(IPG)
1.Robert M Gagne menyatakan bahawa pembelajaran bermaksud
perubahan tingkah laku dalam diri individu.
2.Anita E. Woolfolk pula menyatakan pembelajaran sebagai
proses di mana pengalaman yang pernah dialami menyebabkan perubahan dalam
pengetahuan dan tingkah laku seseorang.
3.Institut Pendidikan Guru (IPG) menawarkan kursus-kursus
berkaitan keguruan sebagai persediaan pelajar untuk menjadi guru yang kompeten
dengan keadaan semasa.
4.Terdapat lapan kerja kursus untuk semester 1 yang perlu
disiapkan oleh pelajar PPISMP dalam jangka masa 4-6 minggu untuk kusus major
dan bukan major di IPG.
5.Bimbingan pensyarah semasa peaksanaan kerja kursus
membantu pelajar mengembangkan kemahiran-kemahiran seperti berfikir secara
kritis, kreatif, berkomunikasi dan berkolaborasi.
6.Pelajar IPG lebih berdikari sewaktu menyiapkan kerja
kursus yang diberikan kerana pelajar lebih sedar bahawa markah kerja kursus
berkenaan akan mempengaruhi keputusan akhir bagi subjek berkenaan.
7.Di IPG, pelajar perlu mempunyai kemahiran mencari maklumat
daripada pelbagai sumber seperti buku, majalah, surat khabar, jurnal, tesis,
prosiding, artikel dan laporan.
8.Penggunaan pusat sumber dan perpustakaan memerlukan
kemahiran mencari maklumat kerana terdapat banyak dan Pelbagai bahan serta
maklumat di dalam pusat sumber dan perpustakaan.
9.Pelajar perlu menganalisis maklumat yang tepat dan sesuai
untuk digunakan dalam penulisan.
10.Maklumat yang banyak memerlukan pelajar mempunyai
kemahiran membaca yang cepat supaya dapat memilih maklumat tepat yang
diperlukan.
11.Pelajar juga harus memulakan penulisan mengikut kefahaman
pembacaan yang telah dilakukan.
12.pelajar juga mesti mempunyai kemahiran menulis secara
akademik supaya mampu menghasilakan bentuk penulisan yang menarik dan senang
difahami.
13.Pelajar IPG lebih banyak menggunakan kemudahan pusat
sumber, perpustakaan dan internet bagi mendapatkan bahan pembelajaran amnakala
di sekolah, pelajar lebih banyak bergantung kepada buku teks.
14.Pelajar IPG perlu memahami isi pengajaran yang
disampaikan oleh pensyarah tanpa bantuan buku teks.
15.Kemahiran interpersonal dan intrapersonal juga amat
penting di IPG.
16.Pelajar IPG perlu meningkatkan dan mengembangkan potensi
serta kebolehan diri sendiri melalui penglibatan dala pelbagai aktiviti dan
melakukan penerokaan ilmu serta kemahiran.
Pembelajaran regulasi kendiri bermaksud pembelajaran yang dilakukan sendiri untuk mencapai objektif pembelajaran (Pintrich, 1995).
Pembelajaran regulasi kendiri mampu meningkatkan pencapaian dalam akademik dan menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat.
TEKAN link bawah bagi mendapatkan nota rujukan:
http://www.slideshare.net/NoorAmal/bab-1-53007473
No comments:
Post a Comment